Amerykańskie czasopismo Journal of Public Health Policy opublikowało artykuł badaczy związanych z Uniwersytetem w Cambridge, Londyńską Szkołą Higieny i Medycyny Tropikalnej, Uniwersytetem Bocconiego i amerykańską organizacją non profit Right to Know, dotyczący światowego giganta na rynku napojów – Coca-Coli.
Okazuje się, że koncern przeznacza miliony dolarów na badania naukowe prowadzone na uniwersytetach.
Według Journal of Public Health Policy, Coca-Cola ogromną uwagę przywiązuje do konstruowania kontraktów tak, by zapewnić sobie szybki dostęp do wyników badań oraz by mieć możliwość zakończenia ich bez podania konkretnej przyczyny.
Według naukowców takie kontrakty dają firmie możliwość wpływania na wyniki badań, tj. publikacji tylko tych korzystnych do koncernu. Te, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi firmy, zostają w odpowiednim momencie przerwane bądź ich wyniki nie są publikowane.
Badania, które wspiera koncern, dotyczą żywienia i aktywności fizycznej.
Naukowcy do badania wykorzystali 87 tysięcy stron dokumentów, wśród których znalazło się 5 umów dotyczących współpracy Coca-Coli z czterema uczelniami: Uniwersytetem Stanowym Luizjany, Uniwersytetem Południowej Karoliny, Uniwersytetem w Toronto i Waszyngtonie.
W umowach zawieranych przez koncern z ośrodkami badawczymi zapisane jest także, że Coca-Cola utrzymuje prawa własności intelektualnej związane z badaniami.
Naukowcy zbadali tylko umowy na badania, które finansowane są przez Coca-Colę, jednak w artykule podkreślają, że takie kontrakty nie są niczym nowym w świecie nauki sponsorowanej przez firmy. Również tacy giganci jak POM Wonderful, Monsanto i PepsiCo sponsorowali badania zdrowotne związane z ich produktami.
Inne fakty w tej sprawie przytacza Le Monde. Dziennik dowodzi, że Coca-Cola wydała “co najmniej 8 milionów euro za wpływ na francuskich badaczy zdrowia”. Pieniądze miały trafić do ekspertów, organizacji medycznych i organizacji sportowych.
#ALaUne Santé : comment Coca-Cola influence la recherche pic.twitter.com/hZZevXdqiV
— Le Monde (@lemondefr) May 9, 2019